maandag 7 november 2016

KUNST !

Met de school werken wij een project uit rond Muzische Vorming.
Iedere klas neemt elk jaar een bepaalde kunstenaar onder de loep.
De bedoeling is dat de kleuters eens “ondergedompeld” worden in het werk van deze kunstenaar en  experimenteren met technieken.
Wij hebben gekozen voor PAUL KLEE omdat hij zeer eenvoudige vormen en technieken gebruikt.De kleuters hebben prachtige reproducties gemaakt of technieken nagebootst.
Verloop :
Als inleiding van het thema : op de eerste dag mag iedere kl door een groot kader stappen en zeggen in een “jabbertaal” (taal : muzisch omgaan met klanken) : “dibbe dobbe dunst dit is kunst”. Aansluitend hebben we hierbij een catechesemoment : iedereen is uniek !
Voorstellen van de kunstenaar : wie is hij, wanneer heeft hij geleefd, bespreken van zijn foto,...
Prentwaarneming van enkele van zijn kunstwerken + kringgesprek wat vind je mooi en wat niet. Niet iedereen vind hetzelfde mooi en dat mag.
Een prent van de kunstenaar inkleuren.
In de huishoek gaan ook onze kleine kunstenaars aan het werk in hun atelier.
Verhaal met prentenboek : De  Stip (geloven in je eigen kunnen).
liedje : Levend Schilderij.
Kimspel met materiaal uit het thema.
kleuterschooltelevisie : een aflevering van Koekeloere : "Kunstbende" bekijken.
We maken een reproductie van een kunstwerk van een stad van Paul Klee met geometrische vormen.
knutselen : kiezen tussen een kleurenpalet of een potje om kwasten, kleurpotloden,...in op te bergen. 
Een prent kleuren, in stukken knippen en opnieuw samen stellen.
Verhaal : Pablo maakt een kunstwerk en 
Schaap maakt een schilderij.
Een matrix met kunstwerken en hoeveelheden.
Memory met prenten uit het boek : Nijntje gaat naar het museum.
Lotto met kunstwerken van Paul Klee.
Met de bordprikkers een kader rond een kunstwerk maken.
Boeken inkijken i.v.m. het thema.
Ondertussen behaalden enkele kleuters nog een gele, groene én blauwe puzzelmedaille, proficiat!
Louis was jarig op zaterdag 12 november. 
Proficiat met je 4de verjaardag!!! 😉







































Geen opmerkingen:

Een reactie posten